Hieronder is een aantal vragen samengebracht die ons met regelmaat worden gesteld. Met ons beste antwoord erop. Uiteraard kan iedereen vragen hebben die hier niet bij staan. Neem daarvoor gerust contact met ons op. | ![]() |
Ja, dat klopt. U zult vaak zien dat er één rij staat, terwijl er meerdere loketten of kassa’s open zijn. Op die manier wordt altijd degene die als eerste kwam ook als eerste geholpen. Vormt u een tweede rij, zoals wij in Nederland gewend zijn, dan wordt u dat hoogst-kwalijk genomen en het kan zelfs voorkomen dat u niet geholpen wordt door het personeel.
* Van een retourticket kunt u niet alleen de terugreis gebruiken: Als u geen gebruik maakt van de heenreis, dan wordt automatisch uw terugreis geannuleerd door de luchtvaartmaatschappij.
* U dient altijd in te stappen op de luchthaven van vertrek zoals u heeft geboekt: u kunt dus nooit halverwege instappen bij een luchthaven waar u een overstap maakt.
* Een luchtvaartmaatschappij heeft vervoersplicht. Dat wil zeggen, de verplichting om passagiers met geldige tickets en reisdocumenten te vervoeren van en naar bestemmingen zoals gereserveerd.
In geval van vertraging of uitval van een vlucht is de maatschappij dus verplicht de passagier(s) op enige wijze, binnen redelijke termijn, op de plaats van bestemming te brengen.
Nee. Ons Nederlandse rijbewijs volstaat voor de autohuur in de VS. Behalve als u de auto huurt in de staat Florida of in de staat Georgia. Daar moeten zowel de bestuurder als eventuele bijrijder(s) een internationaal rijbewijs kunnen tonen.
Op veel plaatsen treft u stopborden aan. Als onder het bord een klein bordje hangt met “4-way stop” of “all-way stop”, dan gelden speciale regels. U rijdt op tot aan de stopstreep en houdt ondertussen het andere verkeer in de gaten. Degene die als eerste tot stilstand komt, rijdt ook als eerste weer weg. Het first-come first-served principe.
Amerikanen zijn hier erg scherp op. Dat betekent, dat als u twijfelt en blijft staan, het hele kruispunt stilstaat.
Er blijft veel onduidelijk over de geldigheidsduur van het paspoort. Nederland staat op de lijst van de zogeheten 6-maanden-club. Dit zijn landen waarvoor het voldoende is dat uw paspoort nog geldig is tot het moment van de terugreis. Nog specifieker: het paspoort moet één dag langer geldig zijn dan uw terugreis begint, want u komt de volgende dag in Nederland aan.
Route66 als zodanig bestaat niet meer, het wegnummer is officieel niet meer in gebruik.
Deze legendarische weg uit de jaren ’20-’60 is inmiddels op veel plaatsen vervangen door snelwegen. De route liep van Chicago naar het zuiden en dan westwaarts tot in Santa Monica (Los Angeles). U kunt naar schatting nog 85% van de oorspronkelijke route rijden met een gewone personenauto. U heeft daarvoor wel speciale kaarten en beschrijvingen nodig om de weg te vinden.
Op een uur afstand van de camping in Williams vindt u in Seligman een mogelijkheid een deel van de oorspronkelijke route te volgen tot aan Kingman. Dit is volgens intimi het best bewaarde en langste originele stuk Route66.
De letter O en het cijfer 0 zijn zeer moeilijk van elkaar te onderscheiden. Om verwarring te voorkomen is daarom internationaal afgesproken dat een paspoort nummer nooit de letter O bevat, maar alleen het cijfer 0.
Volgens ons was het nog slimmer geweest om beide karakters niet toe te staan, maar goed, dit is de regel.
Ja en nee.
Als u bedoelt ‘kan ik een stuk naar beneden lopen’ dan is het antwoord: ja en dat moet u ook vooral doen. Er zijn diverse wandelpaden naar beneden. Wij van America’s Tent Lodges vinden de wandeling bij de Bright Angel Lodge de mooiste.
Als u bedoelt ‘kan ik helemaal naar beneden lopen”, dan is het antwoord: nee niet zonder meer. De afstand tot aan de Colorado rivier en terug, is te groot voor één dag. Dat betekent bij de rivier overnachten en de volgende dag terug naar boven. U moet dan slapen op de Phantom Ranch, de enige mogelijke plaats hiervoor. Om daar te slapen, heeft u een permit nodig en deze worden per loting verdeeld, telkens 6 maanden vooruit. Via de website van de Grandcanyon op de www.nps.gov kunt u zich inschrijven voor de verloting.
Ja, dat klopt met een paar mitsen en maren.
Officieel mag u rechtsaf slaan als het verkeerslicht rood is. U mag doorrijden als u eerst volledig tot stilstand komt (net als bij een stopbord), u het andere verkeer niet hindert en als u na de bocht op de rechterbaan kunt en gaat rijden. Uiteraard geldt dit alles niet als er het bord ‘no turn on red’ staat.
Ja, dat klopt. Maar er is wel iets meer over te zeggen.
De Travel Security Administration (TSA) stelt regels op voor de veiligheid van het vliegen naar en binnen de USA. Eén van de huidige regels is, dat de TSA altijd de inhoud van uw ruimbagage moet kunnen controleren. Om dat mogelijk te maken, mag uw ruimbagage niet zijn afgesloten.
Wilt u uw koffer toch afsluiten, dan kunt u gebruik maken van een “Travel Sentry Approved” slot. Nieuwe koffers zijn soms voorzien van een dergelijk slot. Ook bestaan er kofferbanden die voorzien van een cijferslot èn goedgekeurd zijn door de TSA. In geval van controle kan de TSA de sloten van zo’n koffer of kofferband openen met een speciale sleutel en na inspectie weer sluiten. Als dat gebeurt, dan vindt u in uw koffer een briefje dat aangeeft dat uw koffer gecontroleerd is.
Ja, dat kan, maar niet zonder meer. Als u met meerdere bestuurders wilt rijden, dan adviseren wij u graag op welke wijze u het beste de auto kunt huren.
Als uw kinderen ouder zijn dan 21, maar jonger dan 25 en toch de auto willen besturen, dan bent u verplicht een under-aged verzekering af te sluiten. Ze moeten dan wel minimaal een jaar het rijbewijs hebben.
Op verzoek kunnen wij exact vertellen welke meerkosten dit betekent.
De minimale leeftijd om te mogen gokken in Las Vegas is 21 jaar. Alle excuses om dit op jongere leeftijd te mogen, zijn al eens gehoord en lopen op niets uit.
Kinderen onder de 21 mogen door het casino lopen mits samen met een volwassene. Zij mogen niet stilstaan en beslist niet in de buurt komen van gokkasten of goktafels. Hierop wordt streng toezicht gehouden.
Voor uw reis naar Canada heeft u geen visum nodig als u een Nederlands of Belgisch paspoort heeft. Alle reizigers moeten zich wel minimaal 72 uur voor vertrek digitaal registreren.
Deze kost CAD$7 per persoon en vraagt u aan via http://www.cic.gc.ca/english/visit/eta.asp
De eTA is 5 jaar geldig of korter als het paspoort eerder verloopt.
De eTA invullen is iets lastiger dan de Amerikaanse tegenhanger ETA. Een handleiding om de eTA in te vullen, vindt u hier.
U kunt zeer eenvoudig zelf de aanvraag doen. Belangrijk is wel, dat u de juiste website kiest.
Het adres voor uw ESTA aanvraag is https://esta.cbp.dhs.gov/
De ESTA registratie is niet meer gratis, maar kost u $14 pp. Meer hierover leest u op de speciale ESTA pagina’s van de Amerikaanse ambassade: https://nl.usembassy.gov/visas/visa-waiver-program/
De ESTA is twee jaar geldig, of zolang uw paspoort geldig is (whatever comes first). Indien u binnen twee jaar nogmaals naar de VS gaat, hoeft u op de ESTA website alleen uw nieuwe reisgegevens in te voeren.
Dit is een lastig onderwerp. Niet in de laatste plaats omdat er altijd veel emoties bij een sterk vertraagde vlucht spelen door gemiste vakantiedagen en dergelijke.
Op deze website staat alles uitstekend uitgelegd.
De EU-Verordening 261/2004 schrijft voor hoe luchtvaartmaatschappijen hun klanten moeten compenseren en assisteren bij een overboeking, vertraging of annulering van vluchten vertrekkend uit EU landen. De bescherming wordt uitgebreid tot passagiers die van een niet-EU land naar een EU land vertrekken, maar alleen als een communautaire luchtvaartonderneming de vlucht uitvoert. Een communautaire luchtvaartonderneming is een maatschappij uit één van de landen van de Europese Gemeenschap.
Een vlucht vanuit Amerika naar Europa met een Amerikaanse maatschappij zoals Delta, valt hier dus niet onder. Dezelfde vlucht uitgevoerd door KLM valt er wel onder.
Dit zijn eigenlijk twee vragen ineen.
Over ESTA en eTA bestaat veel onduidelijkheid. Om te beginnen: het is geen visum. Het is een toestemming om naar de VS resp Canada te vliegen. Zonder ESTA of eTA mag je het vliegtuig niet in.
U kunt nog altijd een ‘echt’ visum aanvragen bij het consulaat, maar dat is alleen nodig in specifieke gevallen. Normaal wordt het visum voor inwoners van west-europese landen toegekend door de douane op de luchthaven.
Zowel de ESTA als de eTA moet uiterlijk 72 uur voor vertrek zijn aangevraagd. Aangezien de ESTA 2 jaar geldig is en de eTA 5 jaar, adviseren wij pas kort voor vertrek deze aan te vragen. Dan kunt u maximaal gebruik maken van de houdbaarheidsdatum mocht u in de toekomst nogmaals naar de VS of Canada willen gaan.
LET OP: reizigers die overstappen in Canada op hun vlucht naar de VS of omgekeerd, moeten zowel een eTA als een ESTA aanvragen!!
De toegang tot één park varieert, maar is meestal zo’n $20 of $25 per voertuig.
Wij adviseren om bij het eerste National Park een zogenaamde “America the Beautiful – National Parks and Federal Recreational Lands Pass” te kopen (wat eerder de “Golden Eagle Pass” heette). Deze kost $80, hetgeen ongeveer overeenkomt met de toegang tot 3 parken. Met deze Pass hebben alle inzittenden van uw auto toegang tot alles wat met National begint. De Pas is een jaar geldig.